Dyslexie                                                                                                                                                                          Co÷rdinatie en Dyslexie Materialen
              
                                                                                                                                                                                                          Workshops                                                                                                                                               
  

Sinds 1996 ben ik ge´nteresseerd geraakt in Muziek en Dyslexie
Edu-kinesioloog en psycholoog Pieter Wielinga nam contact met mij op met de vraag om hem te helpen bij zijn onderzoek naar in hoeverre muziekleerlingen last kunnen hebben van hun co÷rdinatie bij het musiceren. Van hem leerde ik mijn eerste edu-kinesiologische oefeningen en sindsdien ben ik nieuwsgierig geworden naar het fenomeen dyslexie. Ik heb veel boeken en onderzoeken gelezen en ik heb met verschillende specialisten op dit gebied gesproken. Vanaf 2000 ben ik begonnen met mijn eigen onderzoek in mijn lespraktijk hoe mensen te kunnen helpen bij het musiceren als ze dyslectisch zijn.
 
In 2000 ben ik begonnen met het ontwikkelen van mijn allereerste Dyslexie materialen:
* Rhythmicals ®bestaande uit een werkboek en ritme materialen, bedoeld om beter te leren tellen.
* Melodicals ®, dit zijn werkboeken, bedoeld als hulp om leerlingen te leren notenlezen op een leuke manier, en noten lees magneten. 


In 2015 heb ik de Rhythmicals ® Co÷rdinatie Kaarten gemaakt, waarbij ik al mijn opgedane kennis van opleidingen, leservaringen en het lezen van boeken heb samengevoegd in speelse en uitdagende co÷rdinatieoefeningen. De kaarten zijn voor iedereen geschikt, ook buiten het muziekonderwijs.

 

Om mensen met dyslexie, beelddenkers en andere co÷rdinatieproblemen te helpen heb ik nog andere materialen ontwikkeld die de bestaande dominantie patronen doorbreken en de samenwerking tussen de hersenhelften gelijkwaardig stimuleert:

* het Schuifbord en 

Oefeningen op het Schuifbord als voorbereiding voor het werken op het Meskerbord.

Dit bord is een ontwikkeling van Professor Pierre Mesker, 1905 - 1985. Hij studeerde medicijnen, was arts, hoogleraar Psychiatrie in Utrecht en werkte later als neuroloog-psychiater in Maastricht. Hij deed o.a onderzoek bij kinderen met lees en schrijfproblemen en ontwikkelde het verticale BHL, deze afkorting betekend r Bord voor Handmotorische Lateralisatie, beter bekend als het Meskerbord.

                                                                 

De Co÷rdinatie oefeningen zijn goed: 

* als je een muziekinstrument speelt,

* voor een goede concentratie

* als je sport

* als je leest, schrijft, rekent

* dingen moet onthouden: je geheugen

* als je spreekt

   

Alle materialen zijn geschikt voor:

* het Onderwijs

* Muziekonderwijs

* Muziektherapie

* Fysiotherapie

* Kinesitherapie

* Ergotherapie

* Meskertherapie

* Logopedie

* geheugen en concentratie training


 


UA-40729295-1